
Pedagogen
Lyssna, reflektera, finnas till och stimulera
I Vårt uppdrag ingår är att lyssna, dokumentera, reflektera och finna sätt att stimulera och utmana barnen så att de kommer vidare i sina tankar. Pedagogerna ges också tid och stimulans till att själva och gemensamt fördjupa sitt arbete. Vi använder oss av digitala medel för att dokumentera och följa upp barnens lärande. Dokumentationen är en viktig del av vår verksamhet, det är vårat verktyg för att kunna delge varandra, barnen och familjerna vad som händer på förskolan samt ett underlag som driver verksamheten och dess läroprocesser vidare. Vi använder oss av Tyra för att dela med oss av vad som händer på förskolan till familjerna. Varje avdelning har en blogg där vi delger vad barnen har gjort under sina dagar här på förskolan samt individuella portfolios för alla barn.
På avdelningen finns en pärm som kontinuerligt fylls på med dokumentation utifrån projekt som barngruppen håller på med under respektive år.
Vår Reggio Emilia-inspiration innebär att vi arbetar projektinriktat för att barnen ska få chans att fördjupa sig i ett utforskande arbetssätt. Projekten skapas utifrån ett lyssnande till barnen och deras intressen samt frågeställningar. Projekten har inget färdigt slutmål eftersom det öppna utforskande förhållningssättet gör att ingen kan veta på förhand vilken väg arbetet kommer ta. Projekt kan vara mycket korta eller löpa över år. Det kan handla om att utforska en plats, en företeelse eller om vetenskapliga fenomen.