
Värderingar
Delaktighet, utveckling, respekt och ansvar.
Vår värdegrund tål att stå på
Vi inspireras av tankarna hos pedagogerna i Reggio Emilia, fast på vårt eget vis.
De värden som vi strävar att leva efter i vardagen är delaktighet, utveckling, respekt och ansvar.
Dessa värden skall synas överallt inom våra väggar – i miljön, verksamheten, organisationen och förhållningssättet mellan oss alla - barn, vårdnadshavare och pedagoger. Barn är inga vita papper som vi vuxna ska fylla med kunskaper. Vi vill uppmuntra och utmana barns naturliga nyfikenhet och deras lust att söka och konstituera kunskap.
Vi vet idag att ett barn kan utveckla mycket mer kompetens än kanske tidigare trott och att barn inte bara konsumerar färdig kultur, utan kan producera egna uttryck. Barn både kan och vill förnya och fördjupa den kultur som finns om vi vuxna bara ger dem chansen. Med andra ord, barn är inte objekt för utbildning utan aktiva subjekt i sin egen utbildning. Här på Mosebacke förskola gör vi detta genom att använda oss av en Reggio Emilia inspirerad pedagogik.
Organisation
VARFÖR HAR VI DELAT IN BARNEN I ETT ÅLDERSSPANN?
Vi tror på att barn utvecklas mest av att vara tillsammans i en grupp. I gruppen finns en närhet till varandra samtidigt som olikheterna inom ett åldersspann synliggörs. Det ger förutsättningar för en bred kamratskap där barnen har nytta och glädje av varandra i sin lek, utveckling och lärande.
Att organisera förskolans avdelningar utifrån ett åldersspann gör att vi kan göra anpassningar i den pedagogiska miljön och materialet vilket gör miljön mer tillgänglig, utmanande och lärorik för barnen.
PROJEKT
Vår Reggio Emilia-inspiration innebär att vi arbetar projektinriktat för att barnen ska få chans att fördjupa sig i ett utforskande arbetssätt.
Projekten skapas utifrån ett lyssnande till barnen och deras intressen samt frågeställningar. Projekten har inget färdigt slutmål eftersom det öppna utforskande förhållningssättet gör att ingen kan veta på förhand vilken väg arbetet kommer ta. Projekt kan vara mycket korta eller löpa över år. Det kan handla om att utforska en plats, en företeelse eller om vetenskapliga fenomen.
HUNDRASPRÅKLIGHET
Begreppet ”De hundra språken” kommer från en dikt av Loris Malaguzzi, som talar om barns många olika uttryckssätt och vikten av att barn får använda dessa och förbinda dem. Att barn ska få uttrycka sig med bilder, dans, matematik, teater, lera, musik etc.
Estetiken som värde och metod i arbetet med de hundra språken är en del av filosofins innersta kärna.
Barn kan lättare få möjlighet att binda samman olika företeelser, intryck och händelser genom estetiska uttryck. På så sätt kan även ett förskolebarn skapa mönster och se helheter i sådant som kan tyckas förunderligt och komplext.
DET KOMPETENTA BARNET
Barn är kompetenta och intelligenta. Barnet är kapabelt till att skapa kunskap tillsammans med sin omgivning, då lärande alltid sker i ett sammanhang. Alla barn har tidigare erfarenheter och kunskaper, men tar också emot information utifrån hela tiden även när det aktivt inte ges. I barnens utforskande använder de alla sinnen och “de hundra språken”. Mosebackes ställningstagande är att barn är subjekt, det vill säga att de är huvudpersoner i sina egna liv och sin utbildning. Reggio Emilias filosofi är att barn är demokratiska samhällsmedborgare. ”Kompetenta och ivriga att engagera sig i världen” (Malaguzzi)
Värdegrund
Utveckling – Att vi alla ska hjälpas åt att tillsammans skapa förutsättningar och lust att lära. Vi skapar förtrogenhet med nya miljöer, människor, uttrycksmedel och material. Genom diskussion och reflektion, ofta i möte med den pedagogiska dokumentationen, fördjupar vi vår förståelse utifrån vad vi ser, gör och tänker.
Delaktighet - Att vara delaktig i en grupp kräver aktivt inflytande som delas av alla på en avdelning, både barn och pedagoger. Inflytande över sin utbildning visar sig i arbetssättet där barnens intressen lägger grunden för hur vårt projekterande arbetssätt ter sig i praktiken. Att få möjlighet att påverka sin vardag genom att vara delaktig i adekvat beslutsfattning som rör sin situation på förskolan. Att få vara en aktiv aktör i sitt sammanhang och grupp banar vägen för demokratiska medborgare och förskolans uppdrag vad gäller demokratifostran.
Ansvar– Är både individuellt och kollektivt. Ansvar för sig själv, för sina kamrater och sin omgivning. För andras perspektiv och olikheter, för förskolans miljö och vår gemensamma tillvaro. Ansvar gentemot egna och de gemensamma besluten.
Respekt - Gentemot de mänskliga rättigheterna och allas lika värde. För likabehandling och okränkbarhet. En respekt för sin egen och andras integritet och person. För allas olikheter och för allas rätt att känna trygghet, glädje och lust att lära på förskolan.